Så er der igen positive nyheder ift yderligere genåbning af foreningslivet.

 

Pr. 21. april 2021 skal I være særligt opmærksomme på følgende forhold:

  • Det generelle udendørs forsamlingsforbud er hævet pr. 21. april, og det betyder, at det nu er muligt at forsamles op til 50 personer i forbindelse med en udendørs fodboldkamp, -stævne eller -træning. Herunder tæller både spillere, trænere, dommere, officials og evt. tilskuere. Et helt konkret eksempel kunne være, at hvis der er 35 aktive personer i kampen (22 spillere på banen, 6 udskiftere, 2 trænere, 3 dommere og 2 andre officials), så må der være 15 tilskuere.
  • Det skal være tydeligt, hvilke personer der hører til hvilket arrangement på anlægget. Hvis dette ikke helt naturligt er tydeligt i forhold til anlæggets udformning, skal det tydeliggøres ved afspærring fx med minestrimmel, kegler, toppe eller lignende, så Politiet ikke er i tvivl, hvis de skulle komme forbi.

 

-Ved hjemmekampe på bane 2 vil alle personer rundt om banen, herunder siddende på platoerne op til bane 3 naturligvis tælle med.

– Ved hjemmekampe på kunstgræsbanen vil alle personer inden for hegnet tælle med.

– Ved hjemmekampe på alle andre baner (både 3- 5- 8- og 11-mands), der er det kun nødvendigt at lave en opdeling, hvis der er nogle der spiller på banen ved siden af på samme tid. I så fald bedes trænerne lave en tydelig opdeling imellem de to baner med kegler, så det ikke er til at tage fejl af hvad der tæller med.

-Til alle kampe må der altså maks være 50 i alt.

 

  • Arealkravet i omklædningsrum sænkes, så der nu igen kan tillades 1 person pr. 4 kvadratmeter. Er gulvarealet under 4 kvadratmeter – såsom på toiletter – må der tillades adgang for en person. Der åbnes for, at børn og unge til og med 17 år samt personer på 70 år og derover kan bruge badefaciliteter, hvis afstandskrav på mindst 1 meter, og gerne 2 meter hvis muligt, overholdes. Personer mellem 18 og 69 må ifølge Kulturministeriets retningslinjer desværre fortsat ikke benytte badefaciliteterne. Dette skyldes, at der er særlige regler for den indendørs foreningsidræt, som her også gør sig gældende for brug af omklædningsrum i forbindelse med udendørs idrætsaktiviteter.

– Vi har målt op i omklædningsrummene, og hvis man udnytter alt pladsen, så er der 37 kvm i de nye omklædningsrum og 44 kvm i de gamle omklædningsrum. Det vil sige at der må være 9 personer i omklædning 5 og 6 (de nye) og 11 personer i omklædning 3 og 4 (de gamle).

– Dermed er der ikke plads til et helt hold (udover 8-mands), og derfor vil der stadig være mange gange hvor omklædning ikke er en mulighed. Hjemmesiden er netop opdateret med kampe indtil onsdag, som kan ses på forsiden af hjemmesiden under nyheder. Her fremgår det hvor man skal spille, og om der er mulighed for omklædning. Husk at man kan trykke “vis flere kampe” i bunden af kampprogrammet, hvor alle kampe kommer op. I hvert fald dem, der er skrevet ind indtil videre. Kampprogrammet vil blive opdateret med kampe fra og med onsdag senest her i weekenden

– U19 drenge, herre- og damesenior, Super oldboys, oldgirls og veteraner må fortsat ikke benytte sig af badefaciliteterne, men kun omklædning.

– Af den grund og på grund af pladsmangel vil de yngste i mange tilfælde blive prioriteret, fordi hele holdet kan være i et omklædningsrum og gerne må gå i bad. Når det kan lade sig gøre, forsøger vi dog også at få plads til 11-mands holdene også..

– Vi vil også forsøge at fordele omklædningsrummene til holdene på skift, da pladskravet i omklædningsrummene gør at en del fortsat bliver nødt til at undvære omklædning når der er flere kampe samme dag.

– Det er meget vigtigt at man overholder kravene for maks antal personer i hvert enkelt omklædningsrum!

 

  • Klubhuslokaler, hvor der foregår salg af mad og drikke er underlagt restaurationsbranchens retningslinjer, som I finder her. De må nu holde åbent for salg og servering på stedet, hvis Erhvervsministeriets retningslinjer for restaurationsbranchen følges nøje. Det indebærer bl.a. bordbestilling minimum 30 minutter før ankomst.
    Gæster skal bære mundbind, når de står op indenfor. Vær opmærksomme på at skilte med dette, hvis jeres cafeteria er åbent.
  • Hvis der laves udendørsservering, skal dette foregå i forbindelse med klubhuset og inden for et afgrænset område. Det er ikke tilladt at lave et serveringsområde ved banerne på baneanlægget fx i forbindelse med en mobil serveringsvogn (der må altså ikke laves såkaldt satellitserveringssteder rundt på anlægget).

– Det betyder, at det igen kan lade sig gøre at booke klublokalet og cafeteriet til et helt arrangement, hvor man på forhånd kan give besked på hvor mange der kommer. I den forbindelse vil der kunne laves og serveres alt slags cafeteriamad. Kravene der gælder kan findes her: https://virksomhedsguiden.dk/erhvervsfremme/content/temaer/coronavirus_og_din_virksomhed/ydelser/krav-og-anbefalinger-til-restauranter-cafeer-og-oevrige-serveringssteder/bc5c379d-8ee0-4f1a-890e-317c3e20a45e/

– Den Blå Vogn må ikke køres i stilling til kampe.

I kan finde den generelle protokol for fodboldens Coronaregler her: https://www.dbujylland.dk/klubben/fodboldens-corona-regler/

 

Mvh Bestyrelsen i Stensballe IK Fodbold